Thursday, December 29, 2011

KL tak termasuk lar..

SALAM

Syukur ke hadrat ilahi..
InsyaAllah 2 hari lagi kita akan menyambut tahun baru 2012..
seperti yg telah dicanang-canangkan di dlm facebook or any social networking...
''Anda dilarang untuk masuk ke toilet pada jam 11:59 pm pd 31/12/2011 kerana anda akan keluar pd tahun hadapan..''
memang bijak betol sape yg post ayat ni..tp katekan lar aku masuk 11:59 am pastu sembelit tak keluar-keluar smpi 11:59 pm..same right?? so don't worry..take ur time utk membuang segala benda yang terpendam di anus..
woaaah.. so disgusting!!

oryte!! berbalik kepada buletin utama..before entry new year..kat cni aku nak mengimbas kembali perkara yang berlaku pada tahun 2011 yang mungkin ramai tak tahu or terlepas pandang.. berdasarkan WHO dan info yang dah aku baca di satu laman web..berikut adalah senarai pemenang TOP 10:

10 BANDAR RAYA PALING TERCEMAR DUNIA


                     10
KUWAIT 
Try to compare both picture..nampak tak beza'y?? hanya orang yg rabun warna je tak dapat bezakan...KUWAIT TOWER pon da tak nampak rupe..punca disebabkan oleh medan minyak yang dibakar oleh tentera Iraq pd 1990 kesan terhadap kualiti udara sampai sekarang kot!


9
NIGERIA
 Ok..sekarang aku faham kenape orang Negro suke datang Malaysia..*claping hands* tp buat kacau plak ae bile dtg cni..punca pencemaran drpd beberapa kejadian tumpahan minyak yg worst dlm sejarah..


8
IRAN
Tehran ibu kota Iran pernah diselebungi kabus tebal Disember lps smpi dapat ''cuti pencemaran''.. best'y kan cuti!! tp kalau cuti sebab ni tak payah lar..punca'y drpd 3.5 juta kenderaan yg berada di jln raya..so..gunalah pengangkutan awam seperti bas T.U.T yg terdapat di KK =P


7
EMIRIAH ARAB BERSATU(UAE)
UAE adalah negara ke-4 pengeksport terbesar minyak di dunia
punca pencemaran dr minyak dan gas serta sektor pengangkutan dan sisa buangan dr bandar Dubai dan Abu Dhabi..sekarang negara ni dlm usaha nk jd negara bebas beg plastik menjelang 2013..boleh ke??InsyaAllah..


6
 MESIR
Punca pencemaran drpd asap kilang, asap kenderaan, sekam padi dan peristiwa peperangan dan perjuangan yang menyumbangkan kpd pencemaran udara.. 

5
 ARAB SAUDI
negara ni negara ke-2 pengeluar minyak terbesar di dunia..punca pencemaran opkoz lar gumpalan-gumpalan minyak dan bahan kimia dan asap kenderaan.. kedudukan negara ni yg terletak kat padang pasir pun salah satu punca coz keadaan yg panas n kering senang utk penyakit merebak dgn cpt melalui udara.. 



SENEGAL
What?//SENGAL?? SENEGAL..eja step by step ae..baru aku taw kewujudan bandar ni..terletak kat barat afrika..punca drpd kedudukan bangunan yg tak tersusun di tengah2 pembangunan pesa dan semestinya pencemaran kereta yang tinggi kerana 85 peratus daripada semua kenderaan di bandaraya terbesar Senegal, Dakar adalah kereta lama dan yang diimport..


3
 
PAKISTAN
Punca pencemaran drpd ketidakstabilan politik dan rasuah serta peperangan yg mengeluarkan asap tebal..Satu kajian oleh kerajaan telah mendedahkan yang setiap kereta di Pakistan tak mengira usia kereta itu akn menghasilkan 25 peratus lebih karbon daripada satu kereta di Amerika Syarikat..perghh!! dahsyat kot..

2
 BOSTWANA
''kekayaan bukan hakmilik setiap insan''- Aku rasa tagline ni sesuai utk negara ni sbb punca galian sumber mineral seperti BERLIAN telah menyebabkan negara ni menjdi negara ke-2 tercemar di dunia padahal negara ni ade 2 juta penduduk je n kadar tanah terbesar di dunia..kekayaan negara yg bertmbh mybbkn kerosakan alam sekitar yg meluas..

1

 MONGOLIA 
Mongolio adalah negara paling tercemar dan bandaraya plg tercemar iaitu Ulaanbaatar.. Punca utama pencemaran negara itu adalah dapur dan dandang arang batu yang digunakan untuk pemanasan dan memasak, serta kesesakan lalu lintas dan kereta lama..pembangunan pesat juga punca disebalik pencemaran udara..**tetibe teringin nak makan aiskrim MOGNOLIA**


So, sebagai rakyat Malaysia atau warga KL or KK (kengkonon) kita kenalah bersyukur dan berusaha supaya negara kita tidak  termasuk dalam senarai TOP 10 or Top 100 never ever..AMIN~
Anyyeonghigyeseyo ..=)





  

2 comments:

faaizz d. zul said...

untunglaa.
KL nombo 11 ke?
ha2

~;:gyiem wave:;~ said...

untunglaa kann blaja kt KL..huhu
KL out of list..