Sunday, September 4, 2011

jam pon boleh ter'REDOX' ke??

SALAM..

Ape cer cite pasal chemistry plak ni an .. huhu .. al kisahnye camni .. tadi kemas bilik ni ha .. segale drawer aku selongkar .. sekali t'jumpe jam ni ..

maaf lar gamba agak kabur .. tapi yg tepi-tepi tu aku saje letak nak menunjukkan yg jam ni da berabad .. due tahun lepas tak silap .. agak-agak dr pic warne ape ?? yellow or white or brown..
serious aku t'kejut berok bile jumpe jam ni tadi .. mane tak'y asal warne putih tibe-tibe da tuka jadi kuning ..

da macam reaction metals plak .. pergh!! terbaikk lar aku ingat lagi chemistry form 4 .. eyh form 4 ke form 5 ?? mnemonic yg teacher jamie ajar Zakiah Yang Wangi .. stands for Zinc Yellow when hot White when cold..
masalahnye jam ni bukan zinc .. haha .. terpk gak aku .. jam ni tengah process redox reaction ke ?? haha .. mengarut betol kan .. ta caye tengok gamba ni .. 
cer bandingkan jam aku yg warne kuning yg kt sebelah kiri tu ngn jam tadi .. same kan warne'y .. maaf lar tali jam da t'campak kat pusat pelupusan sampah mane ntah .. tp nsb bek muke die ade lagi n boleh b'fungsi .. ta sangker jangke hayat'y panjang .. haha

 wokeyh!! gamba ni bukti paling kukuh ye yg menunjukkan jam ni berubah warne .. aku compare kan plak jam td ngn jam putih aku ni .. serious nampak different giler kan .. ingat kan rambut kite je boleh jd putih bile da tue rupenye jam pun boleh jugak .. haha ..ke aku yg tak reti jage harte bende sendiri .. hehe .. ini bukan kisah dongeng macam stacy tapi kisah hati macam aliya .. eyh ape melalut ni ..


so da moral of da story ~~ janganlah anda mengabaikan barang yang lama setelah memiliki yang baru .. kesian yang lama hidup terabai dan tak terurus ..~~
oryte !!




Annyeonghigyeseyo **;

No comments: